Innovatieonderzoek klimaatneutraal en circulair waterbouwasfalt

De productie van waterbouwasfalt gaat veranderen. Waterbouwasfalt wordt in de toekomst op lagere temperaturen geproduceerd. Bestaand asfalt wordt daarbij hergebruikt. Dit is beter voor het milieu. Deze verandering roept veel vragen op; Wat betekent dat voor de sterkte en levensduur van het asfalt? Welke eisen zijn daarbij van toepassing? En welke testmethoden worden gebruikt? Binnen het innovatie- en kennisonderzoek ‘Klimaatneutraal en Circulair Waterbouwasfalt’ (KCW) onderzoeken wij deze vragen.

Doel van het onderzoek

In totaal is in Nederland zo'n 400 kilometer waterkeringen bekleed met asfalt. Een groot deel daarvan moet op termijn worden vervangen. Het doel van dit innovatie- en kennisonderzoek is om tot nieuwe richtlijnen te komen voor aannemers, asfaltproducten en ingenieursbureaus. Zo hopen we dat het asfalt in de nabije toekomst  veilig kan worden toegepast bij toekomstige projecten, zoals dijkversterkingen. 

Het toepassen van klimaatneutraal en circulair waterbouwasfalt draagt bij aan het behalen van klimaat- en duurzaamheidsdoelen van Wetterskip Fryslân, het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma en de andere betrokken organisaties.

4519 (1).jpg

Werkwijze

Er is een stuk asfalt uit de zeedijk in Friesland gehaald voor onderzoek. Dit asfalt is naar het laboratorium gebracht. Daar onderzoeken we in welke mate het asfalt herbruikbaar is in nieuwe asfaltmengsels voor toekomstige waterbouw. Daarnaast onderzoeken we de sterkte en bijbehorende levensduur van nieuwe asfaltmengsels. Tot slot onderzoeken we passende productiemethodes voor asfalt dat wordt gemaakt onder lagere temperaturen.  

kcw.png

Planning

In 2024 is het onderzoek gestart met het verwijderen van delen asfalt uit de zeedijk in Friesland. Nu worden deze stukken asfalt onderzocht in het laboratorium. Ondertussen voeren we gesprekken met aannemers, asfaltproducenten en ingenieursbureaus voor aanvullende informatie en wensen. Dit jaar analyseren we alle informatie en maken we de resultaten van dit innovatie- en kennisonderzoek bekend. 

Samenwerkende partijen

Het innovatie- en kennisonderzoek is een samenwerking tussen Wetterskip Fryslân, Rijkswaterstaat, STOWA, Transitiepad Wegverhardingen en het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma. En wordt door onder andere Infram, Deltares, TAUW en KIWA KOAC uitgevoerd. 

Landelijk Hoogwaterbeschermingsprogramma 

Het innovatie- en kennisonderzoek is onderdeel van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma. De grootste dijkversterkingsoperatie sinds de Deltawerken om overstromingen in Nederland te voorkomen. In dit programma verbeteren waterschappen, Rijkswaterstaat en markt- en kennisinstituten de komende dertig jaar ruim 2.000 kilometer aan dijken en 400 sluizen en gemalen in heel Nederland. Een onderdeel daarvan is onze dijkverbetering Koehool tot Lauwersmeer.