Innovatieonderzoek klimaatneutraal en circulair waterbouwasfalt 2030

We doen onderzoek naar klimaatneutrale en circulaire opties voor waterbouwasfalt.

Wat wordt er onderzocht?

In totaal is in Nederland zo'n 400 kilometer aan waterkering bekleed met asfalt. Een groot deel daarvan zal op termijn moeten worden vervangen en er komen bij dijkverbeteringen ook zo nu en dan nieuwe stukken asfalt bij.

Voor waterkeringen maken we tot op heden gebruik van hoge temperatuur waterbouw asfaltbeton (WAB). De productie van deze traditionele asfaltmengsels onder hoge temperaturen past echter niet meer bij de duurzaamheidsdoelstellingen. De waterbouwsector heeft daarom aangegeven vanaf 2025 te willen stoppen met de productie van hoge temperatuur asfaltmengsels. Wij doen daarom innovatief onderzoek om de toepassing van klimaatneutrale en circulaire opties als dijkbekleding mogelijk te maken. 

4519 (1).jpg

Wat is het doel van het onderzoek?

Het doel is om de toepassing van lagere temperatuur en circulaire waterbouwasfalt in de dijkversterkingsprojecten die vanaf 2025 starten met de realisatiefase mogelijk te maken. En daarbij beheerders voldoende vertrouwen geven in de toepassing hiervan. Dit betekent dat de dijkbekleding op basis van de nieuwe asfaltmengsels een vergelijkbare sterkte moeten hebben als de huidige asfaltmengsels.

Het toepassen van klimaatneutraal en circulair waterbouwasfalt draagt bij aan het behalen van klimaat- en duurzaamheidsdoelen van zowel het HWBP, Wetterskip Fryslân als de andere betrokken organisaties.

Hoe vindt het onderzoek plaats?

Het onderzoek bestaat uit verschillende delen. Zo kijken we onder andere naar de levensduur van asfaltbekleding, mogelijk hergebruik van bestaand asfalt, productiemethodes en het verspreiden en actualiseren van informatie hierover. Hiervoor onderzoeken we in het lab we aan welke eisen de nieuwe asfaltmengsels moeten voldoen.

Er is eerst een stuk asfalt uit de zeedijk gehaald om te kunnen onderzoeken in welke mate dit asfalt herbruikbaar is bij nieuwe dijkversterkingsprojecten. Daarnaast wordt gekeken naar productie van asfalt op lagere temperaturen en gaan we de sterkte van potentiële nieuwe mengsels testen.

kcw.png

De resultaten van de onderzoeken naar hergebruik en lagere temperaturen worden daarna geanalyseerd. Naar verwachting zijn de resultaten voor de zomer van 2025 bekend.

Samenwerkende partijen

Dit onderzoek is onderdeel van het overkoepelende onderzoek ‘Klimaatneutraal en circulair waterbouwasfalt 2030’ ook wel KCW genoemd. KCW is een samenwerking tussen Rijkswaterstaat, STOWA, en het Hoogwaterbeschermingsprogramma en bestaat uit 2 onderdelen: kennisontwikkeling en de toepassing van innovatieve asfaltmengsels in dijkversterkingsprojecten.

Rijkswaterstaat heeft de regie over het deel met betrekking tot de kennisontwikkeling. Wetterskip Fryslân heeft de regie over de onderdelen die zich focussen op de toepassing van innovatieve asfaltmengsels in dijkversterkingsprojecten. Het innovatieonderzoek wordt uitgevoerd samen met kennisinstellingen en marktpartijen.

Hoogwaterbeschermingsprogramma 

Rijkswaterstaat en de waterschappen staan voor de grootste dijkversterkingsoperatie ooit. Ruim 2.000 kilometer dijken en 400 sluizen en gemalen moeten tot 2050 worden aangepakt. Dat lukt alleen met een nieuwe kijk op de Nederlandse dijk en op dijkversterking. Het moet sneller, beter en efficiënter. Dit gebeurt in het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), een dijkversterkingsprogramma waar Nederland 13,7 miljard euro voor uittrekt.